Uusia konsepteja ja toimintamalleja tarvitaan koulutusvientiin

Ammatillisen koulutusviennin infotilaisuudessa kuultiin Education Finlandin  ja Opetushallituksen katsaukset koulutusvientiin sekä koulutusviejien viimeisimpiä kokemuksia. Ammatillisessa tutkintoviennissä on edistytty sekä kokeiluhankkeessa että vientiponnisteluissa. Kasvuun tarvitaan kuitenkin uusia konsepteja ja yhteistyömalleja.

Ammatillinen koulutuksen tarve kasvaa maailmalla

Vuosien 2017 ja 2018 aikana  45 opiskelijaa EU- ja ETA – alueen ulkopuolisissa maissa on suorittanut ammatillisen tutkinnon. Lisäksi vuoden loppuun mennessä tutkinnon osan suorittajia tulee olemaan 44. Tutkintokoulutusta on tähän mennessä annettu tilauskoulutuksena viiden maan opiskelijoille.

Education Finland -kasvuohjelman ohjelmajohtaja Lauri Tuomen mukaan Suomen 350 miljoonan euron koulutusviennin kokonaisliikevaihdon tavoite tullaan saavuttamaan tänä vuonna.  Suomalaisten koulutusviejien päämarkkinat ovat Kiinassa, Kaakkois-Aasiassa, Persianlahden alueella sekä Latinalaisessa Amerikassa. Afrikkaan odotetaan tänä vuonna 10% kasvua.

Suomen koulutusviennin kokonaistilanteesta kertoi Education Finland -kasvuohjelman ohjelmajohtaja Lauri Tuomi

Suomen koulutusviennin kokonaistilanteesta kertoi Education Finland -kasvuohjelman ohjelmajohtaja Lauri Tuomi

Yhteistyöllä ja uusilla konsepteilla vauhtia vientiin

Yhteistyön, verkostojen ja paikallisten kumppaneiden merkitystä koulutusviennissä korostettiin tilaisuudessa. Koulutusviejien yhteistyöverkostoja on syntynyt mm. Turussa, Itä-Suomessa, Kaakkois-Suomessa ja Pohjois-Suomessa.

Kohdemaassa toimittaessa tarvitaan paikallista kumppania, joka tuntee kulttuurin ja toimintympäristön. Koulutusohjelmien pilotointi kohdemaassa on tärkeää. Kasvun edellytyksenä on kuitenkin koulutusten skaalautuvuus sekä yksittäisten viejien taloudellisten tavoitteiden että Suomen koulutusviennin liikevaihtotavoitteiden saavuttamiseksi. Yksi skaalautuvuuden elementti on esimerkiksi paikallisten kouluttajien koulutus.

Ammatillisen koulutuksen lisäksi myös muita palvelukonsepteja halutaan kehittää ja nivoa koulutusvientiin. Vientikelpoisia konsepteja ovat esimerkiksi perhepalvelut, neuvolapalvelut ja lasten ja nuorten palvelut.

Koulutusvientiä kehitysyhteistyön kyljessä

Ohjelmajohtaja Tuomi toi esiin myös koulutusviennin ja kehitysyhteistyön yhdistämisen koulutusviennin vauhdittamiseksi. Ulkoministeriössä ja Opetus- ja kulttuuriminiesteriössä ollaan työstämässä yhteistä visiota siitä, miten koulutusvienti ja kehitysyhteistyö voidaan linkittää ja saada täydentämään toisiaan. Myös ammatillinen koulutuksen osuutta tullaan tarkastelemaan.

Valtiolta kädenojennus ammatillisen koulutuksen kehittämiseen

Valtion perustaman osakeyhtiön 80 miljoonan pääomasta tullaan jakamaan tuottoja ammatillisen koulutuksen oppimisympäristöjen kehittämiseen sekä koulutusvientiin. Yhtiön rakennetta suunnitellaan parhaillaan, ja sen toimintamalli tulee tarkentumaan. ”Tämä on  hyvä uusi instrumentti ammatillisen koulutuksen kehittämiseen”, ohjelmajohtaja Tuomi toteaa.

Kirjoittaja: Katri Parkkinen, projektikoordinaattori, VETFI-hanke

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *